8 tips om succesvoller te communiceren

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
BelgerCoaching Blog Communicatie

Wat maakt de communicatie en het gedrag van bepaalde mensen succesvol? De grondleggers van Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP), John Bandler en Richard Grinder, ontdekten in de jaren '70 een aantal overtuigingen die naar succes leiden. Ze zijn niet per definitie waar, maar ze kunnen ons helpen om effectief te communiceren en ons effectief te gedragen. We noemen ze de ‘Vooronderstellingen van NLP’. Als je ze omarmt krijg je meer inzicht en succes in je dagelijkse communicatie. Dat wil jij toch ook?

1. De betekenis van je communicatie lees je in de reactie van de ander

Als we blijven doen wat we altijd al deden, krijgen we wat we altijd al hebben gekregen. Wil je een ander resultaat, doe dan wat anders! 
Als je merkt dat de ander je niet begrijpt, blijf dan niet op dezelfde wijze communiceren. Pas je verbale of non-verbale communicatie zodanig aan, dat de ander je wel begrijpt. Als wat je doet niet werkt doe dan eens wat anders, anders krijg je wat je altijd al kreeg.

2. De wereldkaart is niet de wereld

Waarheid BelgercoachingDe woorden die wij gebruiken zijn niet de ware gebeurtenis die we denken dat ze weergeven.
Hoe je de wereld beleeft, wijkt af van hoe de wereld is. Elk mens registreert dezelfde gebeurtenis anders dan jij (denk maar eens aan verschillende getuigenissen bij een ongeval). Zo scheppen we allemaal ons eigen wereldbeeld, onze eigen kaart van de wereld. We nemen dus niet de wereld waar, maar ons eigen unieke model ervan, en dat 7 miljard keer!

 

3. Elk gedrag heeft een positieve bedoeling

Ook al lijkt bepaald gedrag soms nog zo dom of destructief, voor de persoon heeft het altijd een positieve bedoeling.

Hoe vreemd of onbegrijpelijk ons gedrag soms overkomt op een ander, het levert ons blijkbaar iets goeds op. Het gedrag dat iemand laat zien is vaak het beste voor hem of haar in die specifieke situatie. Iemand kan zich in een vergadering onzichtbaar maken en stil worden, dit brengt die persoon iets positiefs: bijvoorbeeld bescherming tegen de pijn van falen. Doe eens moeite om te begrijpen waar het gedrag van de ander vandaan komt en wat voor positiefs het hem brengt.

4. Mensen maken de beste keuze die ze op dat moment kunnen doen

We kiezen altijd het beste gedrag wat we op dat moment tot onze beschikking hebben.

Iemand kiest altijd voor het beste gedrag. Dat gaat altijd op basis van de informatie, ervaring  en kennis die we op dat moment hebben. We kunnen niet anders. Is dat de dan beste keuze? Achteraf bezien misschien niet, maar niemand maakt in het moment bewust de verkeerde keuze!

5. Er is altijd een andere keuze mogelijk

keuezevrijheidJe hebt elk moment de vrijheid om een andere keus te maken.

Als de keuze die je maakt niet leidt tot de gewenste uitkomst, is het wenselijk om meer opties tot je beschikking te hebben. Alternatieven zijn er altijd, maar in het - vaak spannende - moment zien we ze niet altijd. Wanneer we ons bewust worden van de keuzes die we hebben gemaakt, kunnen we beoordelen of het nog steeds de beste keuze is. De grondslag voor onze keuzes ligt in belangrijke factoren zoals overleven, veiligheid, plezier of vermijden van pijn. Hoewel iemand ze zelf niet ziet, zijn er altijd meer keuzes mogelijk. De persoon die beschikt over het meest flexibele gedrag heeft de grootste invloed op zijn omgeving. 

 

6. Falen bestaat niet, er is alleen feedback

Elk resultaat is een prestatie, al kan het zijn dat je een ander resultaat wilde dan je kreeg.
Alle acties die je onderneemt leiden tot een resultaat, ook als is dat niet altijd het gewenste resultaat. Als je dat beschouwt als feedback in plaats van falen, geef je jezelf de ruimte om van deze informatie te leren. Zo kun je bedenken wat je een volgende keer anders kan doen. Dan krijg je namelijk ook een ander resultaat! Richt je dus op wat er wel is in plaats van wat er had kunnen zijn.

7. Ieder mens creëert zijn eigen ervaringen

Jouw opvatting is jouw werkelijkheid.
Ervaringen die gepasseerd zijn, kun je niet meer veranderen. Wat je wel kunt doen, is veranderen hoe je over de ervaring denkt of er mee omgaat. In NLP noemen we dit het veranderen van het proces van je ervaring. De inhoud doet hierbij feitelijk niet ter zake. NLP richt zich primair op het proces. Als iemand bang is voor spinnen stellen we in NLP de hoe-vraag: ‘Hoe doe je dat dan, bang worden voor een spin?’ in plaats van de waarom-vraag. Als je weet hoe iemand zichzelf bang maakt, kun je hem helpen het proces daarvan te veranderen. 

8. Gedrag staat niet voor wie de persoon is

Je bent niet wat je doet. Je bent niet wat je kunt. Je bent ook niet wat je denkt.
Accepteer de persoon, niet per se het gedrag. We zeggen vrij gemakkelijk tegen iemand dat hij een hufter, idioot of gek is. Dat komt voort uit het (negatieve) oordeel dat we hebben over het gedrag dat de persoon laat zien. Iemand gedraagt zich dus als een hufter, idioot of gek maar is dat nooit! Wat iemand doet (denkt of kan) en wie iemand is zijn dus verschillende dingen.

De vooronderstellingen staan niet op zich. Zoals je wellicht al had opgemerkt gaat de één niet zonder de ander. Sta een wat vaker stil bij het gedrag of de beleving van de ander met de vooronderstellingen in je achterhoofd. Dat helpt je milder (neutraler) naar jezelf en anderen te kijken. Neutraler naar je omgeving kijken ondersteunt effectievere communicatie! 

Ik ben natuurlijk nieuwsgierig wat jij van de vooronderstellingen vindt. Kun je er iets mee of juist niet? Voel je misschien enige weerstand? Laat het me weten. Als je met de vooronderstellingen aan de slag wil om effectiever te communiceren kan ik je verder helpen. Neem daarvoor contact met me op.

‘People’s behaviour makes sense if you think about it in terms of their goals,
needs and motives’

- Thomas Mann

Laat een bericht achter